Rok 2020 postawił przed branżą handlową szereg wyzwań w związku pandemią COVID-19. Handel musiał zmierzyć się z ograniczeniami w działalności (m.in.: limity klientów przebywających jednocześnie w sklepie, godziny dla seniorów) oraz czasowym lockdownem, którym objęte zostały galerie handlowe i sklepy z artykułami przemysłowymi.
W trosce o zdrowie pracowników i konsumentów sieci handlowe wdrożyły w swoich placówkach maksymalne środki bezpieczeństwa, co wiązało się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów na poziomie 400 mln zł oraz zmianami w systemie organizacji pracy sklepów i centrów dystrybucji. Branża handlowa dołożyła wszelkich starań, aby – w tych nadzwyczaj trudnych warunkach – utrzymać ciągłość łańcucha dostaw i tym samym zapewnić zaopatrzenie w żywność i niezbędne artykuły milionom polskich rodzin. Tradycyjny handel wykazał się dużą elastycznością w dostosowaniu się do nowych zwyczajów zakupowych konsumentów.
Ubiegły rok był okresem przyspieszonej digitalizacji handlu. Wiele firm – w odpowiedzi na obostrzenia i spowodowaną nimi zmianę nawyków zakupowych konsumentów, np. częściowy odpływ klientów do kanału e-commerce – zintensyfikowało wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w swoich sklepach.
Ograniczenia w działalności oraz dodatkowe koszty operacyjne, poniesione w związku z pandemią, przełożyły się na spadki obrotów części firm, co – w połączeniu z obciążeniem handlu blisko 20 daninami – osłabiło kondycję sektora.
Poza kwestiami związanymi z pandemią, rok 2020 w handlu upłynął pod znakiem rozwoju rozwiązań cyfrowych, wyzwań środowiskowych, jak również toczącego się w przestrzeni publicznej dyskursu dotyczącego handlowych niedziel oraz nowych obciążeń fiskalnych, zaplanowanych przez rząd na 2021 rok, takich jak podatek handlowy, opłata mocowa, opłata cukrowa i od małpek, podatek od plastiku, podatek od deszczu, podatek od śladu węglowego, podatek od transakcji finansowych, zmiany w podatku CIT i VAT, podatek cyfrowy, rozszerzenie opłaty reprograficznej itp.
Renata Juszkiewicz, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
ESG to nie jest tylko kwestia regulacji. Konsumenci coraz bardziej doceniają zrównoważony rozwój i są gotowi za niego zapłacić.
Unijna strategia Zielonego Ładu oraz ambicje dotyczące redukcji emisji gazów w krajach członkowskich dotyczą wszystkich polskich przedsiębiorców z uwagi na...
80% towarów będących przedmiotem handlu przechodzi przez globalne łańcuchy dostaw. To duża liczba. Wynika z tego, że przy odpowiednim zarządzaniu łańcuchy...
Ochrona danych osobowych i prywatności realizowana w ramach ESG to relatywnie nowe zagadnienie, niemniej szczególnie ważne z uwagi na coraz liczniejsze...
© 2015 - 2025 PwC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nazwa PwC odnosi się do firm wchodzących w skład sieci PwC, z których każda stanowi odrębny podmiot prawny. Więcej informacji na stronie www.pwc.com/structure.